• 0 Knjige - 0,00 
    • Košarica je prazna.

Blog

Na popustu do kraja rujna!

Monografija „Zagreb u objektivu Petra Gunjače”, sadrži stotinjak dosad neobjavljenih fotografija negdašnjeg samozatajnog zaposlenika poduzeća „Marko Šavrić”. U ostavštini Petra Gunjače (1924.-2017.), poznatoga tek ljubiteljima i skupljačima foto-opreme, našlo se nekoliko tisuća fotografija, među njima brojne snimke Zagreba iz šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća. 

Iz uredničke bilješke izdvajamo:

Fotograf amater Petar Gunjača nije se trudio datirati svoje fotografije. Za njega su motivi zgrada, ulica, trgova i običnih ljudi ono što određuje sadašnjost grada ukojem živi. U trenutku ovjekovječenja nekog prizora ne razmišlja izvan vremena u kojem djeluje. Za razliku od njega, suvremeni promatrači njegovih fotografija, barem oni koji se na neki način mogu povezati s prostorom i ljudima koje Gunjača hvata svojim objektivom, neizbježno se upuštaju u njihovu analizu, otkrivajući detalje kojih se sjećaju ili koje prepoznaju i danas. Analiza pobuđuje nostalgiju, motivi su poznati, ali opet drugačiji; neke građevine još ne postoje… neke, danas zastarjele i oronule, na fotografijama su mlade i ponosno ističu svoje blistavo moderno lice… nekih više nema… Nostalgija se pretvara u znatiželju: kada je nastala ova fotografija? Gdje se nalazilo ovo igralište? Koja bi ovo zgrada mogla biti? Odgovori na ta pitanja ponekad zahtijevaju da se znatiželjni promatrač upusti u pravi mali istraživački projekt. (M.R.)

Fotograf se vozi liftom na vrh nebodera. On je čovjek u tridesetim godinama, a taj neboder se još smatra novim. Ne uspinje se da bi uživao u modernom dizajnu i ponudi kavane na najvišem katu – premda nema ništa protiv te vrste užitka – nego da bi fotografirao grad. Ne bira sitno, svojim magičnim okom ne izdvaja neobične pojedinosti koje će naglasiti zagonetku prostora i vremena. Voli široki pogled, pogled iz visine, i moglo bi se reći da taj pogled sam po sebi znači modernost: novo je doba donijelo i taj neboder s njegovim kafićem i te vizure. Ili je već i sam objektiv – u rukama tog fotografa – utjelovljenje modernosti pa se okreće prema onome što mu je blisko. U svakom slučaju, fotograf je zaljubljenik u tehniku; u svakom slučaju, fotograf nije profesionalac, barem ne u tom smislu da bi pokušavao živjeti od fotografije. (autorica Sanja Lovrenčić)

Odgovori